studium przypadku - case study
Jest to metoda dydaktyczna stosowana dla nauczania marketingu. Przypadek (case) stanowi opis sytuacji wybranej lub specjalnie opracowanej firmy, oparty na źródłach wtórnych i pierwotnych dający obraz określonej sytuacji, w jakiej znajduje się przedsiębiorstwo oraz problemów, które muszą być rozwiązane. Zadaniem studentów, przedsiębiorców i menedżerów, podlegających doskonaleniu za pomocą studium przypadków, jest przeprowadzenie diagnozy opisanego przedsiębiorstwa lub przedsięwzięcia i dyskusji nad wariantami najbardziej korzystnego postępowania. Zdaniem Tomasza Domańskiego metoda przypadków stawia uczestnikom szkolenia wiele konkretnych celów i zadań oraz pozwala przetestować ich umiejętności w rozwiązywaniu problemów. Wymaga:
1. umiejętności dokonywania właściwej diagnozy, zamiast szukania gotowych rozwiązań, przy czym diagnoza powinna obejmować zarówno zewnętrzne szanse i zagrożenia jak i wewnętrzne mocne i słabe strony przedsiębiorstwa,
2. formułowania celów uporządkowanych, policzalnych i realistycznych w opisanych sytuacjach,
3. doboru właściwych środków i sposobów postępowania dla realizacji celów,
4. sformułowaniu planu marketingowego, biznes planu czy też programu działania.
Metoda przypadków jest zarówno indywidualnym narzędziem dydaktycznym, jak również służy do grupowej dyskusji w celu sprawdzenia umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z dziedziny marketingu czy też organizacji i zarządzania. Krytycy tej metody zwracają uwagę, że kładzie się w niej nacisk na rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji. W praktyce natomiast nie znajduje się gotowych problemów, lecz trzeba umieć je dojrzeć, znaleźć i sformułować. Umiejętność menedżera polega na zdolności dostrzegania i formułowania problemów, a następnie na ich rozwiązywaniu. Istotne jest więc uczenie rozpoznawania problemów i okazji. J. Livinstone uważa, że wiedza analityczna jest ważna, ale istotny sukces kierownika polega na umiejętności znacznie wcześniejszego przewidywania problemów, zanim one wystąpią. Powodzenie przedsiębiorstwa zależy od maksymalnego wykorzystywania okazji, a nie od rozwiązywania problemów. Jednakże mimo tych zastrzeżeń studium przypadku jest wartościową metodą uzupełniania wykładów i zbliżania szkolonych do praktycznych, ważnych zagadnień przez interpretowanie informacji, ujawnianie problemów i znajdowanie rozwiązań wykorzystujących poznaną wiedzę marketingową.
[T. Sztucki]
|