Marketing sieciowy - network marketing
marketing sieciowy; forma pośrednictwa, w której produkty lub usługi są sprzedawane przez samodzielnych i niezależnych pośredników (dystrybutorów) dostarczających towar z hurtowni bezpośrednio do konsumenta. Sponsorują oni z kolei nowych pośredników, którym pomagają nie tylko w sprzedaży, lecz także w pozyskiwaniu ludzi z uzdolnieniami handlowymi.
W tym systemie dochody dystrybutorów reguluje specjalny system oceny bazujący na wartości sprzedaży dokonanej przez całą grupę (sieć) sprzedawców.
Network marketing, zwany też multi-level marketing, utożsamiany jest często niesłusznie z marketingiem bezpośrednim (direct marketing). Różni je to, że w network marketingu towar sprzedaje się poprzez dystrybutorów (sieć dystrybutorów), czyli przez osoby fizyczne. W marketingu bezpośrednim zaś sprzedaży dokonuje się za pomocą przesyłek pocztowych, telefonu czy katalogu. W marketingu sieciowym brak jest także reklamy. Jej zadania spełnia dystrybutor w ramach kontaktów z klientami.
[J. Penc]
Zobacz również:
marketing
,
marketing bezpośredni
|