Organizacja wirtualna - virtual organisation
jest to nowa forma kooperacji przedsiębiorstw wykorzystująca do współpracy globalne sieci komputerowe (Internet) podczas realizacji wspólnych celów jej uczestników. Jest ona odpowiedzią na nowe wymogi globalnej konkurencji, a jednocześnie rezultatem rozwoju globalnych sieci komputerowych i jednorodnych technik komunikowania się jej uczestników na rynku.
„Wirtualność” jest cechą stopniowalną, mierzoną poziomem elastyczności przedsiębiorstwa w jego proaktywnej adaptacji do zmian w otoczeniu (wirtualny – mogący zaistnieć; znaczenie tego sło-wa pochodzi od słów łacińskich: virtualis – skuteczny, virtus – moc).
Podstawą wirtualnej formy organizacji jest „centrum kluczowych kompetencji” (rdzeń organizacji), obejmujące umiejętności kształtowania strategii globalnej opartej na przedsiębiorczej wizji i misji, która jest skoordynowana ze strategiami jego poszczególnych dziedzin działalności. Natomiast funkcje rzeczowe organizacji takie jak: badania i rozwój, zaopatrzenie, produkcja, logistyka, marketing, sprzedaż są realizowane przez odrębne jednostki, umownie nazywane „dostawcami usług”.
Zmienność konfiguracji dostawców usług umożliwia przedsiębiorstwu nabycie nowych kompetencji i aktywną reakcję na aktualne i przyszłe zmiany w otoczeniu. Rdzeń organizacji sieciowej to przede wszystkim kapitał intelektualny, możliwości finansowe, innowacyjne i marketingowe. Podstawą działalności firmy-rdzenia jest unikalny produkt, usługa, a jej powiązania z innymi firmami w sieci są oparte na aliansach strategicznych, wzajemnych kontaktach, interakcjach. Nie nabywając praw własności do innych organizacji, firma–rdzeń współpracuje z uczestnikami sieci i ponosi mniejsze ryzyko prowadząc wspólną dla sieci działalność na rynkach.
Rozwój OW prowadzi do integracji całego łańcucha wartości rdzenia organizacji z jego współpracownikami w sieci. Zasadniczą cechą OW jest jej umiejętność identyfikacji najlepszych kontraktów na rynku, jak też zdolność do pozyskiwania i integrowania odpowiednich zasobów w celu ich realizacji. Jej granice funkcjonowania ulegają ewolucji w czasie, w zależności od współpracujących ze sobą aktualnie uczestników sieci. Poszczególne przedsiębiorstwo może być w tym samym czasie członkiem kilku OW.
[M. Dolińska]
|