Ocena pracownika - employee appraisal
wydawanie opinii o pracowniku na podstawie przyjętych kryteriów. Na przykład na temat wykonania lub używania określonych zadań, zachowania się w określonej sytuacji, stosunku do innych pracowników, do swoich przełożonych itp. Z punktu widzenia polityki kadrowej przedsiębiorstwa szczególnie ważne są tzw. oceny okresowe oparte na sformalizowanej procedurze, która powinna uwzględniać cele, podmiot, kryteria i sposób przeprowadzania oceny. Oceny takie są sporządzane przed podjęciem decyzji kadrowych związanych np. z przeszeregowaniem, awansowaniem, wyróżnieniem lub udzieleniem kary.
Potrzeba oceny, tak jak potrzeba uznania czy wyróżnienia, jest naturalną potrzebą człowieka i jej zaspokajanie ma wartość motywacyjną. Ocena przekazana pracownikowi stanowi dla niego bezpośredni bodziec do działania: pozwala mu zorientować się jak jego starania są odbierane przez przełożonych, poznać ich oczekiwania, wyjaśnić okoliczności uzyskania takich a nie innych rezultatów, dostosować się do wymagań, skorygować dotychczasowe działania, uzgodnić i zaplanować swoją pracę. Ocenianie pracownika i informowanie go o rezultatach jego pracy i staraniach pełni dwie funkcje: motywacyjną i korekcyjną. Funkcja motywacyjna polega na tym, że pracujący nad czymś człowiek informacje o wynikach swojej pracy odczuwa jako bodziec; zaś korekcyjna – na tym, że informacja o wynikach pracy pomaga mu poprawić błędy i odrzucić nieskuteczne metody.
[J. Penc]
Zobacz również:
ewaluatywna zgodność
,
uprzedzenie
,
percepcja informacji
,
permisywizm
,
zachowanie asertywne
|