Orientacja produkcyjna - production orientation
koncepcja działania firmy polegająca na koncentracji uwagi na problemach związanych z produkcją, w niewielkim zaś stopniu na zapotrzebowaniu odbiorców. Podstawą jej jest założenie, iż firma sprzedaje to, co może wyprodukować. Taka orientacja może także przynosić firmie sukces rynkowy, ale na krótką metę. W takiej sytuacji sprzedawca rozpoczyna działalność od tego, co dostarczy mu producent, by potem pomyśleć o sposobach sprzedaży towaru. Przyjmuje on towar bez zastrzeżeń a następnie agresywnie go reklamuje w celu sprzedania go każdemu, kogo uda mu się namówić na zakup. Jest to podejście krótkowzroczne, gdyż chodzi tu tylko o ,,wypchnięcie” towaru.
W orientacji marketingowej zwraca się natomiast uwagę na konsumenta i stara się zaprojektować i wytworzyć wyroby, które będą wartościowe dla klientów i będą zachęcać do ponownego ich zakupu, a nawet wiązać klienta z firmą.
Orientacja produkcyjna i marketingowa stanowią dzisiaj dwie diametralnie różne i wzajemnie wykluczające się perspektywy postrzegania biznesu.
[J. Penc]
|