Witamy, 28 czerwca 2024 r. Imieniny: Florentyny, Ligii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Osobowości pracowników - workers’ personalities

typy osobowe pracowników; właściwości osobnicze charakterystyczne dla pracowników pewnej kategorii. Określony typ pracownika (typ osobowości) obejmuje osoby o wyrazistych cechach psychicznych i mentalnych, które znajdują odbicie w ich sposobie myślenia, zachowania się i działania.
Amerykańscy badacze V. S. Flowers i C. L. Hughes przyjmując za podstawę stosunek ludzi do pracy sformułowali siedem takich typów osobowości:
1. Reaktywny: reaguje przede wszystkim na podstawowe potrzeby fizjologiczne, nie ma świadomości siebie samego jako istoty społecznej.
2. Plemienny: odpowiada mu praca prosta, przyjemnie nastawieni ludzie, kierownik, który powie dokładnie, co jak ma być zrobione i który sam da przykład pracując razem z podwładnymi.
3. Egocentryczny: egoista bez skrupułów, nie przestrzega zasad uczciwego współdziałania, rodzaj pracy jest mu obojętny, wykonuje ją, jeśli jest zmuszony do zarobkowania, wymaga ,,twardej ręki” zwierzchnika.
4. Konformistyczny: docenia stałość i pewność zatrudnienia, sprawiedliwe traktowanie, uważa, że normy powinny być przestrzegane, że obowiązkiem ludzi jest pracować,a kierownika kontrolować podwładnych, lubi jasne sytuacje, nie toleruje tych, którzy uznają inne niż on wartości.
5. Manipulacyjny: lubi pracę urozmaiconą, dającą możliwość wykazania się samodzielnością i inwencją, pracę dobrze zorganizowaną i dobrze opłacaną, szuka możliwości awansu i wykorzystuje tzw. układy.
6. Socjocentryczny: silnie odczuwa potrzebę przynależności, ceni sobie nade wszystko dobre stosunki z przełożonym i współpracownikami, interesuje się sprawami publicznymi, ceni godność ludzką, nie lubi przemocy, konformizmu i manipulowania innymi ludźmi.
7. Egzystencjalny: lubi pracę stawiającą wysokie wymagania, a rozwiązywanie złożonych problemów jest często dla niego ważniejsze od zarobków i prestiżu, ceni sobie w pracy niezależność i dostęp do informacji, toleruje ludzi o odmiennych niż jego systemach wartości.
[J. Penc]

Zobacz również: osobowość , temperament człowieka , koncepcje psychologiczne człowieka


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Bilans płatniczy - zestawienie ogółu należności i zobowiązań zagranicznych kraju. Jest on sporządzany w wyrażeniu finansowym w okresach rocznych i obejmuje wszystkie...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch