Oznaki starości przedsiębiorstwa - ageing symptoms of company
widoczne objawy spadku sprawności produkcyjnej (innowacyjnej), finansowej i rynkowej (marketingowej) firmy, wskazujące na utratę przez nią żywotności i elastyczności działania w otoczeniu. Objawy te, to przede wszystkim:
nieelastyczność zarządzania, arbitralne intuicyjne podejmowanie decyzji;
skostnienie organizacyjne, brak wizji przyszłości;
brak kontroli kosztów i niewłaściwe pomiary wyników;
nadmierne zatrudnienie, nasilenie się absencji i fluktuacji;
wzrost zadłużenia mimo wzrostu sprzedaży, brak inwestycji;
brak łączności między pracownikami a kierownictwem, nasilanie się konfliktów;
brak reakcji na tzw. wczesne ostrzeganie, brak innowacyjności i ofensywnej strategii;
niewystarczające morale pracowników, unikanie ryzyka, brak satysfakcji z pracy w firmie;
zbyt optymistyczne przewidywanie, przestarzałe metody p2rodukcji i marketingu;
samozadowolenie kierownictwa, brak twórczego niepokoju, dbałość o kariery.
[J. Penc]
Zobacz również:
cykl życia organizacji
|