Plan marketingowy - marketing plan
plan określający rynki zbytu, cele działań marketingowych, budżet marketingu oraz kalendarz realizacji tych działań. Plan ten stanowi podstawę sporządzania biznes planu i planu rozwoju firmy.
Powinien on więc wskazywać najbardziej obiecujące możliwości dla przedsiębiorstw, a także określać sposób penetracji osiągnięcia i utrzymania pozycji na określonych rynkach.
Plan marketingowy jest narzędziem, za pomocą którego można połączyć wszystkie elementy kompozycji marketingowej (marketing-mix) w skoordynowany plan działania. Wyraża on kto, co ma robić, kiedy, gdzie i jak, by osiągnąć cel.
Plan marketingowy obejmuje na ogół następujące elementy:
określenie podstawowych założeń dotyczących krótko- i długoterminowego rozwoju firmy;
ocenę wolumenu sprzedaży w minionym okresie oraz zysku ze sprzedaży głównych produktów firmy (według rynku i obszaru zbytu);
analizę szans i zagrożeń firmy w otoczeniu (według rynków i produktów);
analizę mocnych i słabych stron firmy oraz konkurentów w sferze potencjału technicznego, produktów, finansów, polityki cen, reklamy, promocji itp.;
określenie celów długoterminowych (marketingowych, finansowych, rozwojowych itp.) oraz strategii realizacji tych celów;
określenie celów i strategii na przyszły rok ze szczególnym uwzględnieniem jednostek i przychodu przypadającego na poszczególne produkty, rynki, segmenty oraz na każdego pracownika działu marketingu;
harmonogram działań ściśle skoordynowany z preliminarzami budżetowymi zaangażowanych komórek, określający kolejność wszystkich działań marketingowych dla poszczególnych produktów na poszczególnych rynkach (reklama, promocja sprzedaży, public relations itp.);
określenie celów na wszystkie następne lata, jednakże w sposób mniej szczegółowy;
podsumowanie związane z pytaniem, w jaki sposób firma będzie inwestować przy swoich możliwościach kapitałowych, korygować słabe strony, wyznaczać kluczowe priorytety itp.Zob. też: planowanie marketingowe.
[J. Penc]
|