Planowanie marketingowe - marketing planning
zespół czynności prowadzących do określenia celów rynkowych i zadań dla poszczególnych komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa, które realizują określone funkcje marketingowe oraz łączenia wszystkich elementów kompozycji marketingowej (marketing-mix) w skoordynowany system działania.
Według J. Westwooda planowanie to zapewnia następujące korzyści:
1. Planowanie marketingowe przyczynia się do zapewnienia płynnego miejsca od dnia dzisiejszego do przyszłości.
2. Planowanie z uwzględnieniem zmian w warunkach działania stwarza szczególne okazje do zdobycia istotnej przewagi konkurencyjnej.
3. Planowanie marketingowe jest sposobem informowania przedsiębiorstwa o koniecznych zmianach i ich skutkach w sposób otwarty i nie odbierany jako zagrożenie.
4. Przy planowaniu ,,na jutro” zawsze istnieje ryzyko popełnienia błędu. Planowanie marketingowe obejmuje zarazem ocenę możliwości i ograniczenia ich zakresu, co zapewnia największe szanse na sukces i najmniejsze prawdopodobieństwo błędów.
5. Planowanie marketingowe jest metodą radzenia sobie ze złożonością oceny wszystkich rynków, określenia istoty zmian i ustalenia potencjalnej rentowności.
6. W dużych firmach występuje zawsze rywalizacja o ograniczone zasoby czasu i pieniędzy. Jeśli musi się podejmować decyzje pod wpływem zachodzących wydarzeń, rozwój może następować w sposób nieuporządkowany i marnotrawny, prowadząc do utraty przewagi konkurencyjnej. Dobry plan marketingowy temu zapobiega.
[J. Penc]
Zobacz również:
plan marketingowy
|