Podświadoma percepcja - subconscious perception
zdolność do spostrzegania bodźców działających poniżej progu spostrzegania, czy też inaczej – progu świadomości, a także reagowania na te bodźce. Badania wykazały, że emitowanie krótkich przekazów tak, aby mogły być one tylko zauważone na poziomie świadomości (na przykład hasła, obrazy przedmiotów itp.) może zachęcić konsumenta do dokonania zakupu przy jednoczesnej nieświadomości motywacji kupna.
Podświadome przekazy są jednak skuteczne tylko wtedy, gdy dana osoba jest skłonna do zakupu określonych artykułów, co oznacza, że nie mogą one zmusić ich odbiorcy do zakupu pokazywanych produktów, jeśli nie chce on tego świadomie.
Z powodów etycznych, a także z powodu szkodliwości stosowania podświadomej reklamy dla ludzkiej psychiki – została ona w wielu krajach zakazana (m.in. w USA i Kanadzie).
[J. Penc]
Zobacz również:
percepcja
,
percepcja informacji
|