Pola działania strategicznego - scope for strategic action
aktualne i potencjalne obszary aktywności przedsiębiorstwa (technologie, produkty, rynki), które ze względu na możliwości osiągnięcia przyszłego sukcesu są przedmiotem decyzji strategicznych (przyjąć, zrezygnować, zredukować, utrzymać, bądź znacznie rozbudować) i stanowią podstawę, na której kierownictwo firmy opiera jej dalszy rozwój.
Charakterystyczne dla tych pól są przede wszystkim jednolite strategiczne cechy, tj. ważne w długich okresach czasu prawidłowości mające podstawowe znaczenie dla zapewnienia przedsiębiorstwu trwałych i perspektywicznych sukcesów (zysku, image, warunków rozwoju). Pola te powinny być wykorzystane dla solidnego i realnego wytyczenia celów strategicznych.
Aby te cele można było sformułować trzeba określić:
jakie możliwości sukcesu zawarte są w danych polach działalności przedsiębiorstwa i z jakim możliwym zyskiem się one wiążą;
jakie środki są potrzebne dla stworzenia zakładowych warunków umożliwiających zapewnienie i realizację tych możliwości.
[J. Penc]
Zobacz również:
strategiczne jednostki biznesu
|