Polityka kadrowa - personnel policies
całokształt działań kierownictwa przedsiębiorstwa obejmujący przede wszystkim pobudzanie rozwoju kadr i podnoszenie kwalifikacji kierowniczych i specjalistycznych, planowanie rozwoju karier, motywowanie i awansowanie kadr, analizowanie kwalifikacji i kompetencji potrzebnych w przyszłości, a także pozyskiwanie kadr z zewnątrz, zwłaszcza absolwentów uczelni, biorąc pod uwagę strategiczne potrzeby firmy.
Programując politykę kadrowa w nowoczesnej firmie trzeba uwzględnić:
postępującą decentralizację zarządzania i wzrost skłonności oraz możliwości kadr do współdecydowania;
wzrost potrzeb i aspiracji ludzi ,,nowych wartości” oraz znaczenie motywów wyższych w systemie ich motywacji;
szersze i wyższe wymagania kwalifikacyjne w stosunku do kadr stymulujących rozwój i opracowujących jego programy;
wzrost znaczenia nowego kapitału jakim jest kapitał wiedzy i uznanie inwestycji w wiedzę za wysoko rentowną;
zintensyfikowanie współpracy z kadrą kierowniczą jako grupą zawodową o pierwszorzędnym znaczeniu;
zwiększenie zainteresowania problemami mogącymi pojawić się w odległym czasie i dotyczącymi zmian w środowisku globalnym (zasada: myśleć globalnie, działać lokalnie);
uwzględnianie w procesach decyzyjnych nowych systemów wartości (etycznych, ekologicznych itp.).
W nowoczesnej firmie polityka kadrowa wymaga szczególnej troski. Kadry bowiem stają się jej najważniejszym zasobem. Wszystkie bowiem zasadnicze procesy firmy (jakość, innowacje, marketing itp.) zależą przede wszystkim od ludzi. ,,Ludzie – podkreśla M. Crozier – jako zasób organizacji nie są po prostu zbiorem jednostek, ale organizacją tzn. układem stosunków społecznych opartych na kulturze (...), kwestia zasobów ludzkich wysuwa się na plan pierwszy”.
[J. Penc]
Zobacz również:
kadra
,
marketing personalny
|