Pośrednik handlowy - agent, broker, dealer
hurtownik lub detalista, który kupuje produkty i odsprzedaje je bez jakiegokolwiek przetwarzania, osiągając przy tym zyski. Pośrednicy tworzą ,,użyteczność” czasu, miejsca i posiadania. Dzięki nim towar może być dostępny na rynku w określonym czasie i miejscu, do którego mogą dotrzeć nabywcy.
Większość producentów korzysta w procesie sprzedaży z usług pośredników. Korzystanie z usług pośrednika ma wiele zalet. Sprzedając pośrednikom producent nie musi posiadać własnej sieci detalicznej, która jest bardzo kosztowna, a poza tym może w pełni wykorzystać swoją sieć sklepową, jeśli ją posiada. Pośrednicy mają ponadto więcej doświadczenia handlowego i więcej kontaktów na rynku niż producenci, a także mogą sobie pozwolić na specjalizację sprzedaży, co niewątpliwie zwiększa dostępność określonych dóbr na rynku. Pośrednictwo ma też i strony ujemne. Rozbudowany system pośrednictwa (np. hurtownik główny, regionalny i lokalny), jaki występuje w niektórych krajach może wydłużać czas dotarcia produktu do konsumenta, powodować zwyżkę ceny i ograniczać ekspansję handlową.
[J. Penc]
Zobacz również:
agent
,
dealer
,
makler
|