Potrzeby związane z pracą - labour needs
zespół potrzeb związanych z zatrudnieniem, przynależnością do zespołu, życiem społecznym w środowisku pracy, stosunkami podległości, współpracy itp., które rozbudza i może zaspokoić organizacja. Wśród tych potrzeb szczególnie ważne są:
potrzeba zarobkowania przejawiająca się w chęci otrzymywania godziwej i sprawiedliwej płacy, nagród, premii itp.;
potrzeba rzetelnej oceny wyrażająca się w oczekiwaniu na obiektywną i sprawiedliwą ocenę pracy;
potrzeba uznania wyrażająca się w docenianiu przez kierownictwo własnych starań i osiągnięć w pracy, czego wyrazem są nagrody, wyróżnienia, awanse itp.;
potrzeba wysłuchania wyrażająca się w możliwościach wypowiedzenia własnych poglądów w sprawach pracy, realizacji zadań, rozwiązywania problemów itp.;
potrzeba orientacji wyrażająca się pragnieniem dostępu do informacji o problemach organizacji pracy, perspektywach rozwoju firmy itp., a także w chęci wpływania na życie w pracy i przyszłość rozwoju firmy;
potrzeba rozwoju wyrażająca się w dążeniu do wykorzystania posiadanych kwalifikacji zawodowych i dalszego ich doskonalenia;
potrzeba kontaktów międzyludzkich wyrażająca się w poszukiwaniu możliwości wymiany myśli i poglądów, emocjonalnego oparcia, pomocy koleżeńskiej, utrzymania więzi towarzyskich, zawiązywania przyjaźni itp..
Zaspokajanie tych różnych potrzeb nie jest tylko postulatem humanistycznym, lecz ma ono ważne znaczenie psychologiczne; decyduje bowiem o dobrym samopoczuciu pracowników, ich wydajności i jakości pracy a także chęci współdziałania z innymi. Niezaspokojenie tych potrzeb lub mały stopień ich zaspokojenia prowadzi do niezadowolenia, konfliktowości, dyskomfortu psychicznego i spadku motywacji do pracy.
[J. Penc]
|