Poziomy zarządzania - levels of management
Szczeble sprawowania władzy menedżerskiej w firmie. Wyróżnia się trzy poziomy zarządzania:
poziom najwyższy (top management), tj. zarząd firmy, w którego skład wchodzą dyrektor (prezes) i jego zastępcy oraz sztabowe i pomocniczo –usługowe komórki wspomagające naczelne kierownictwo;
poziom średni (middle management), tj. kierownicy zakładów i wydziałów produkcyjnych lub innych jednostek organizacyjnych firmy a także różne komórki pomocniczo-usługowe wspomagające kierowników;
poziom niższy (first line, lower management), tj. kierownicy wykonawczych komórek organizacyjnych (mistrzowie, brygadziści) wspomagani niekiedy przez pomocnicze stanowiska pracy.
Poziomy zarządzania oznaczają także zakresy i rodzaje rozwiązywanych problemów w firmie w zależności od jej powiązania z otoczeniem i stopnia jego wpływu na podejmowane decyzje. Regulowanie stosunków firmy z otoczeniem zachodzi na trzech poziomach, na których rozwiązuje się odrębne problemy i stosuje inne kryteria efektywności. Są to poziomy: operacyjny, koordynacyjny i strategiczny. Zadaniem poziomu operacyjnego jest efektywne, wydajne i sprawne realizowanie zadań organizacji, zaplanowanych do wykonania. Poziom ten odznacza się względną stabilnością działania, małymi wpływami otoczenia i stałymi metodami przetwarzania zasileń. Zadaniem poziomu koordynacyjnego jest sensowne kojarzenie wykonawstwa zadań bieżących z celami strategicznymi, a więc odpowiednie selekcjonowanie i przenoszenie żądań otoczenia na określony poziom (operacyjny lub strategiczny) tak, aby nie zakłócały one działalności organizacji. Zadaniem zaś poziomu strategicznego jest przystosowanie organizacji do żądań otoczenia i ich uwzględnienie w jej celach, planach i sposobach działania.
[J. Penc]
Zobacz również:
zarządzanie
,
funkcje zarządzania
|