Prognoza sprzedaży - sales forecast
przewidywanie dotyczące poziomu i struktury sprzedaży wyrobów firmy na podstawie wybranego planu marketingowego i uwzględniające określone zmiany w jej otoczeniu marketingowym. Prognoza ta określa oczekiwaną sprzedaż w trzech aspektach: produkt, obszar geograficzny i czas. Podstawą jej sporządzenia są prognozy badawcze, np. ekstrapolacja trendu sprzedaży, modelu ekonometrycznego uwzględniającego wpływ otoczenia, wydatki na reklamę itp. Prognoza sprzedaży jest podstawą większości decyzji podejmowanych w firmie. Służy ona tworzeniu biznes planu produkcji, zapasów, zaopatrzenia, przepływów gotówki i wydatków kapitałowych, a także określaniu przyszłych potrzeb finansowych firmy, co jest niezbędne dla utrzymania i zwiększania jej rentowności. Toteż dla każdej firmy niezwykle ważną sprawą jest trafność prognozy sprzedaży.
[J. Penc]
Zobacz również:
marketing strategiczny
,
strategia marketingowa
|