Rozwiązywanie problemu - problem resolving
całokształt operacji myślowych związanych z identyfikowaniem, definiowaniem i tworzeniem koncepcji nowych konfiguracji zjawisk i procesów korzystnych dla zachowania się firmy w otoczeniu. Proces rozwiązywania problemu można podzielić na następujące etapy:
1. Rozpoznawanie problemu: sformułowanie, rozpoznanie rodzaju, określenie powodów (celu) rozwiązania problemu, pokazanie ujemnych stron dotychczasowej sytuacji lub rozwiązania.
2. Zgromadzenie pomysłów: zebranie informacji i faktów, które mają stanowić podstawę dla nowych rozwiązań, zebranie sposobów i środków, które pomogą opracować rozwiązania, przestudiowanie odpowiedniej literatury, która wzbogaci koncepcje rozwiązań, wyszukanie osób, które mają odpowiednie doświadczenie i mogą wziąć udział w rozważaniach lub współdziałać.
3. Organizacja pracy: określenie praktycznego postępowania, użycie personelu i środków rzeczowych, zapewnienie współpracy, określenie terminów i ustalenie priorytetów.
4. Poszukiwanie rozwiązań: hipotetyczne obmyślenie rozwiązania, formułowanie łatwiejszych do rozwiązania problemów częściowych, poszukiwanie rozwiązań wariantowych, tworzenie modeli roboczych, poszukiwanie analogii i kombinacji rozwiązań (metody heurystyczne), posłużenie się intuicją itp.
5. Wybór rozwiązania optymalnego: krytyczna ocena różnych rozwiązań, wybór rozwiązań, które wydają się najwłaściwsze, obmyślenie dalszego ich doskonalenia (jeśli jest to możliwe), wybór alternatywy optymalnej, opracowanie szczegółowej koncepcji i podjęcie decyzji.
6. Realizacja i kontrola: wprowadzenie rozwiązania w życie, zabezpieczenie środków dla jego realizacji, ocena i kontrola postępów w jego realizacji, ewentualna korekta w zakresie i sposobie jego realizacji.
[J. Penc]
Zobacz również:
racjonalność wyboru
,
systemy wspomagania decyzji
,
metoda rekurencyjna
|