Siatka kierownicza - managerial grid
siatka menedżerska; zbiór różnych stylów kierowania w zależności od stopnia koncentracji kierownika na zadaniach organizacji bądź interesach pracowników sporządzony w postaci siatki, na której można wyznaczyć charakterystyczne style kierowania.
Według Roberta Blake i Jane Mounton – twórcy tej metody – można przy 9 stopniowej skali dwu zmiennych ujętych w układzie współrzędnych (przez wykreślenie 9 linii pionowych i 9 linii poziomych) sporządzić siatkę kierowniczą złożoną z 81 pól (siatka o bokach 9 9) wyrażających różne teoretyczne style kierowania czy ich odmiany. Spośród tych stylów w praktyce rozpatruje się w zasadzie tylko pięć jako style najbardziej charakterystyczne, a mianowicie: 1,1; 5,5; 1,9; 9,1 i 9,9. W polu 1,1 gromadzą się kierownicy bardzo słabi, którzy wkładają minimalny wysiłek w realizację niezbędnych zadań wystarczający im tylko do utrzymania stanowiska. W polu 1,9 skupiają się kierownicy, którzy wiele uwagi poświęcają dobrym stosunkom międzyludzkim, osiągają dobrą atmosferę pracy i wydajną pracę podwładnych (na niewysokim poziomie) dzięki stwarzaniu ,,szczęśliwych i harmonijnych zespołów ludzkich”. W polu 9,1 znajdują się kierownicy, którzy interesują się wyłącznie zadaniami, dobre wyniki pracy zaś osiągają dzięki stwarzaniu warunków, których nie zakłócają złe stosunki międzyludzkie; nie troszczą się zupełnie o dobre stosunki międzyludzkie, o dobrą atmosferę w pracy. W polu 5,5 skupiają się kierownicy, którzy zachowują umiarkowane zainteresowanie ludźmi i zadaniami (kompromisowi, biurokraci). W polu 9,9 znajdują się nowocześni kierownicy, umiejący integrować orientację na ludzi i orientację na zadania; są oni integratorami, kierownikami jutra.
Zdaniem twórców siatki kierowniczej działanie kierownika jest najskuteczniejsze wówczas, gdy troszczy się on zarówno o ludzi jak i o produkcję, gdy ludzie mają poczucie przynależności do wspólnoty w przedsiębiorstwie, stanowiącej silnie zintegrowaną znaczącą grupę oraz świadomość, że sami bez swego przełożonego niewiele znaczą i niewiele mogą zrobić dla organizacji.
[J. Penc]
|