Strategia skuteczna - effective strategy
strategia umożliwiająca firmie stworzenie własnej odrębności i trwanie oraz rozwój w zmieniającym się otoczeniu. Według M. Portera istota skutecznej strategii przedsiębiorstwa polega na tym, że tworzy ona unikalność firmy i pozwala zarówno jej pracownikom jak i otoczeniu w sposób wyraźny odróżnić daną firmę od pozostałych działających w danym segmencie rynku. Inaczej mówiąc, strategia skuteczna, to wyraźne określenie tożsamości przedsiębiorstwa bez względu na przedmiot i charakter prowadzonej działalności.
Na stworzenie takiej strategii składają się cztery zasadnicze elementy: domena działania, strategiczna przewaga (silna strona działalności), cele do osiągnięcia oraz funkcjonalne programy działania. Dobrą podstawą do zbudowania skutecznej strategii jest opracowanie scenariuszy przyszłości i wybranie tego, który jest najbliższy przeprowadzonej analizie możliwości, szans i zagrożeń dla przyszłej działalności firmy na rynku i w otoczeniu.
[J. Penc]
|