Strategia wyprzedzająca - outdistance strategy
strategia polegająca na tym, że firma dąży do zagarnięcia znacznej części rynku, aby utrudnić wejście konkurentów i zniechęcić ich do jego rozbudowy. Jeśli na przykład przyszły popyt jest znany i firma może stworzyć odpowiednie zdolności produkcyjne aby go zaspokoić, to inne firmy mogą się zniechęcić do inwestowania w rozbudowę swych mocy.
Strategia wyprzedzająca jest z istoty ryzykowna, gdyż wiąże się z wcześniejszym inwestowaniem w urządzenia produkcyjne i zaangażowaniem znacznych środków w dany segment rynku. Uprzedzając przyszły popyt i nie mając pewności jak rozwinie się przyszły rynek i czy konkurenci nie zastosują też podobnej strategii firma podejmuje poważne ryzyko. Toteż decydując się na wybór takiej strategii powinna być pewna, że zna zamierzenia swych konkurentów, albo też oddziaływać na te zamierzenia (oczekiwania) w taki sposób, aby posunięcia zostały uznane za wyprzedzające. Niekiedy takie posunięcia mają tylko charakter psychologiczny. Firma (lider rynkowy) wysyła sygnały rynkowe, aby powstrzymać konkurentów od ataku. Na przykład powoduje ,,poinformowanie” prasy o zamierzonej obniżce cen, co może zniechęcić konkurentów do inwestowania.
[J. Penc]
|