Alianse marketingowe - marketing alliances
związki kilku przedsiębiorstw łączących swoje zasoby (,,potencjały marketingowe”) w celu zwiększenia swej konkurencyjności i osiągnięcia większych korzyści płynących ze wzajemnego uzupełnienia swoich silnych stron i zniwelowania słabych.
Według Ph. Kotlera można wyróżnić cztery typy takich aliansów:
1) alianse dotyczące produktu lub usług – mogą one przyjąć formę udzielania licencji, wprowadzania na rynek komplementarnych produktów;
2) alianse związane z promocją – polegają one na tym, że jedno przedsiębiorstwo może zgodzić się na promowanie wyrobów lub usługi innego (np. znakomita restauracja może zgodzić się na umieszczenie obrazów z lokalnej galerii);
3) alianse logistyczne – polegają one na tym, że jedna firma oferuje pomoc logistyczną dla produktu drugiej;
4) zmowy cenowe – polegające na wspólnym ustaleniu poziomu dla danego rodzaju usługi (np. w USA takie zmowy stosują hotele i wypożyczalnie samochodów, które oferują zbliżone ceny).
|