Teoria oczekiwań - expectancy theory
teoria wyjaśniająca ludzkie zachowanie jako funkcję spełniania oczekiwań (wartości) związanych z pracą. Według D. Nadlera i E. Lawlera teoria ta opiera się na czterech założeniach dotyczących zachowań ludzkich w organizacji:
1. Zachowanie jest wyznaczone przez wypadkową sił danej osoby i środowiska. Ludzie mają odmienne potrzeby i oczekiwania, ukształtowane przez poprzednie doświadczenia, które wpływają na ich reakcję na różne czynniki środowiska pracy. Różne więc środowiska pracy powodują zazwyczaj odmienne zachowania ludzi.
2. Ludzie podejmują świadome decyzje o swoim zachowaniu w organizacjach. Decyzje te mogą dotyczyć: a) zachowań członkowskich – przychodzenia do pracy, pozostawania w pracy, przynależności do organizacji i b) zachowań produkcyjnych – jak intensywnie pracować przy wykonywaniu zadań.
3. Ludzie mają różne potrzeby, pragnienia i cele. Ludzi zadowalają lub zaspokajają odmienne wyniki. Poznanie indywidualnych potrzeb prowadzi do zrozumienia, jak najlepiej można motywować i nagradzać człowieka.
4. Ludzie wybierają wariant zachowania na podstawie oczekiwań, że dane zachowanie doprowadzi do pożądanego wyniku. Ludzie skłonni są postępować w taki sposób, który – w ich przekonaniu – przyniesie im nagrodę i unikać zachowań, które – według ich oceny – przyniosą im niepożądane konsekwencje.
[J. Penc]
Zobacz również:
oczekiwania pracowników
,
interes
,
motywacja
|