Umiejętności menedżerskie - management skills
zdolności do praktycznego rozwiązywania problemów zarządzania w sposób sprawny i skuteczny. Umiejętności są pojęciem szerszym od pojęcia kwalifikacji formalnych, gdyż obejmują także doświadczenie zawodowe i zręczność (mądrość) w działaniu, a więc ,,stosowanie wiedzy w sposób praktyczny i przekonywujący” (G. Cole). Są one natomiast pojęciem węższym od kompetencji, które stanowią ,,wypadkową ogółu wiedzy i umiejętności przyswojonych, opanowanych i zastosowanych w praktyce, zmobilizowanych przez człowieka do rozwiązania problemu zawodowego” (F. Mingotaud). Menedżer powinien posiadać nie tylko umiejętności, ale także kompetencje menedżerskie, tj. wiedzę i umiejętności stosowne do zajmowanego stanowiska, aby był on zdolny do działania ,,w celu uzyskania rezultatu w danej sytuacji przy użyciu danych środków” (D. Thierry i Ch. Sauret).
W teorii zarządzania wyróżnia się (za R. L. Katzem) trzy podstawowe rodzaje umiejętności menedżerskich: techniczne, społeczne i koncepcyjne, które są potrzebne wszystkim do skutecznego kierowania. Według nowych koncepcji menedżerom potrzebne są znacznie szersze umiejętności. Według T. Batley"a mogą one obejmować takie czynności, jak: kierowanie czasem pracy, organizacja pracy własnej, efektywne delegowanie, motywowanie siebie i podwładnych, ustanawianie celów i standardów, planowanie, sporządzanie harmonogramów i kontrolowanie pracy, tworzenie dobrych stosunków interpersonalnych, negocjowanie i kierowanie konfliktem, doskonalenie produktywności własnej i podwładnych, rozwiązywanie problemów i podejmowanie rozsądnych decyzji, kreowanie i akceptowanie zmian, elastyczne działanie, zapewnienie właściwej komunikacji, udzielanie porad, szkolenie i doradztwo zawodowe, planowanie kariery zawodowej i rozwoju, kierowanie stresem, podążanie za zmianami technicznymi itp.
[J. Penc]
Zobacz również:
kompetencja
,
wzór idealnego menedżera
|