Witamy, 28 czerwca 2024 r. Imieniny: Florentyny, Ligii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Asertywność - assertiveness

jest to cecha (umiejętność) umożliwiająca jednostce bezpośrednie i otwarte wyrażanie własnych myśli i opinii, stanowcze prezentowanie własnych aspiracji i zamierzeń, bez względu na to czy są one podzielane i akceptowane. Według T. Oleksyna asertywność jest zespołem umiejętności o charakterze kompetencji osobistych, wyznaczających zachowanie w sytuacjach interpersonalnych, których celem jest realizacja cenionych wartości osobistych i pozaosobistych, rozwój i obrona pozytywnego obrazu własnej osoby i samoakceptacja.
Menedżer asertywny jest więc osobą stanowczą, szanującą siebie i innych, wyrażającą własne potrzeby, chęci (aspiracje), opinie, odczucia i przekonania w bezpośredni, szczery i stosowny do danej sytuacji sposób (taktowny). Nie jest więc agresywna osoba nastawiona egoistycznie (egocentrycznie), która by narzucała lub ignorowała prawa innych osób po to, by postawić na swoim lub zapanować nad sytuacją. Jest raczej osobą refleksyjną, odróżniającą fakty od opinii, wypowiadającą się z przekonaniem, lecz nie dogmatycznie, przedstawiającą uprzejmie, spokojnie i rzeczowo swoje racje i potrzeby, nie uciekającą się do manipulowania faktami czy ludźmi by pokonać innych w zaistniałym konflikcie.
S. Rees i R. Graham sformułowali 12 praw asertywności. Oto one:



  1. Prawo do domagania się tego, czego chcemy (wraz ze zrozumieniem, że druga strona może powiedzieć “nie”).

  2. Prawo do własnego zdania, uczuć i emocji oraz odpowiedniego (nie naruszającego elementarnych norm społecznych i moralnych) ich wyrażania.
  3. Prawo wypowiadania opinii, które nie mają logicznej podstawy i których nie musimy uzasadniać (np. intuicyjne myślenie i uwagi).
  4. Prawo do podejmowania własnych decyzji i radzenia sobie z ich skutkami.
  5. Prawo do dokonywania wyboru, czy chcemy być zaangażowani w czyjeś problemy.
  6. Prawo do braku znajomości i rozumienia określonej dziedziny, kwestii itp.
  7. Prawo do popełniania błędów.
  8. Prawo do odnoszenia sukcesów.
  9. Prawo do zmiany zdania.
  10. Prawo do prywatności.
  11. Prawo do w samotności i niezależności.
  12. Prawo do zmieniania się i bycia asertywnym.

Asertywność może być ważnym sposobem na wyższą efektywność i kreatywność, a także na pełniejszy i łatwiejszy rozwój indywidualny oraz radzenie sobie z problemami dominacji, braku dyscypliny i niskiej jakości pracy. Asertywność to przecież stanowczość bez przemocy, łagodność wobec innych, ale i brak zgody na to, by przełożeni ignorowali nas lub pomijali nasze zdanie.
Asertywność więc to bycie sobą, to stanowczość w robieniu kariery, wiara w siebie i w swoje działania. Nie ma w niej agresji, ani manipulacji, lecz jest twarda empatia (empatia – wczuwanie się w sensie uczuciowego utożsamiania się z inną osobą), zapewnianie ludziom tego, czego potrzebują, a nie czego chcą, a także stawianie dużych wymagań i jednocześnie oferowanie szans na podniesienie kwalifikacji i możliwości awansu.
[Red.}



« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Bilans płatniczy - zestawienie ogółu należności i zobowiązań zagranicznych kraju. Jest on sporządzany w wyrażeniu finansowym w okresach rocznych i obejmuje wszystkie...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch