Witamy, 28 czerwca 2024 r. Imieniny: Florentyny, Ligii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Pięć sił Portera

Zgodnie z koncepcją M. Portera , ustalenie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku polega na zaprezentowaniu go na tle otoczenia. W tym celu określa się podstawowe czynniki (siły) konkurencyjne działające w danym sektorze, wpływające na pozycję danej firmy. Sektorem jest grupa przedsiębiorstw wytwarzających takie same lub podobne produkty.
M. Porter analizuje pięć czynników (sił) wyznaczających natężenie konkurencji w danym sektorze oraz jego rentowność, a więc atrakcyjność dla inwestorów. Należą do nich:


  1. siła przetargowa dostawców,
  2. siła przetargowa nabywców,
  3. natężenie konkurencji między przedsiębiorstwami w sektorze,
  4. groźba nowych wejść,
  5. groźba pojawienia się substytutów.
Możliwości rozwojowe i atrakcyjność sektora są tym mniejsze im większa jest siła oddziaływania dostawców i nabywców, im większe są możliwości wejścia do sektora nowych producentów lub pojawienia się na rynku substytutów, a także im ostrzejsza jest walka konkurencyjna między przedsiębiorstwami w sektorze.
Analiza sektorowa przeprowadzona na podstawie modelu Portera pozawala znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:


  • jaka jest atrakcyjność badanego sektora dla przedsiębiorstw, które w nim już są, a jaka dla nowych inwestorów?,
  • które z sektorów tworzą lepsze, a które gorsze perspektywy rozwojowe? z jakimi zagrożeniami i szansami należy się liczyć w każdym z nich?,
  • jakie nowe atrakcyjne sektory mogłyby stanowić w przyszłości pole działania firmy i jakie należy ponieść koszty w razie wejścia do nich?.
[Red.]



« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Bilans płatniczy - zestawienie ogółu należności i zobowiązań zagranicznych kraju. Jest on sporządzany w wyrażeniu finansowym w okresach rocznych i obejmuje wszystkie...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch