zarządzanie dochodowością - yield management
wszędzie tam gdzie mamy do czynienia z nierównomiernym rozkładem popytu w czasie (tzw. sezonowością) mamy problem z nadwyżką bądź brakiem możliwości zaspokojenia go (nadmiar/niedomiar mocy produkcyjnych/przerobowych). Najczęściej to zjawisko występuje w sektorze usług turystycznych, hotelarskich, w których popyt mocno zależy od pory roku i może wahać sie od 0 do 100%. Ponieważ wolunen świadczonych usług/moce przerobowe są w danym momencie stałe, należy więc próbować tak oddziaływać na popyt, aby był on bardziej równomiernie rozłożony w czasie, jak też znaleźć optymalną wielkość mocy przerobowych - i to jest zadanie yield management. Nazwa ta określa zespół technik dopasowywania popytu do mocy przerobowych i stanowi pewną odmianę różnicowania cen. Chodzi ogólnie o to, aby owe ceny były wyższe w okresie najwyższego popytu, a niższe wtedy gdy popyt jest mały. Stosując techniki zarządzania dochodowością dążymy do uzyskania jak najwyższego wskaźnika dochodowości oferowanych produktów/usług w danym przedziale czasu przy posiadanych mocach przerobowych. [Red.]
|