Wirtualna organizacja - virtual organization
„Czasowa sieć niezależnych przedsiębiorstw-dostawców, klientów, nawet wcześniejszych konkurentów połączonych technologią informacyjną w celu dzielenia umiejętności i kosztów dostępu do nowych rynków” [J. A. Byrne, R. Brandt].
„Sztuczny twór, który ze względu na maksymalną użyteczność dla klienta i opierając się na indywidualnych kompetencjach bazowych, realizuje integrację niezależnych przedsiębiorstw w procesach (łańcuchowych) kreowania produktów, nie wymagając dodatkowego nakładu na koordynację, oraz nie uszczuplając przez swoją wirtualność znaczenia klienta” [Ch. Scholzsch].
jest to organizacja tworzona na zasadzie dobrowolności, w której uczestnicy wchodzą ze sobą w różnego typu związki dla realizacji wspólnego celu. Czas trwania związku ustalany jest przez każdego z uczestników tworzących organizację. Decyzję o jej likwidacji może podjąć ten z uczestników, który pierwszy uzna, że istnienie tego związku jest dla niego niekorzystne i pierwszy z niej wystąpi. Wirtualna organizacja działa w cyberprzestrzeni a jej funkcjonowanie wymaga istnienia sieci komputerowej, najczęściej rolę tę spełnia Internet. [J. Kisielnicki]
|