Użyteczność produktu - utility of product
satysfakcja płynąca z posiadania lub użytkowania jakiegoś produktu. Każdy produkt rozumiany jako środek zaspokojenia potrzeby lub pragnienia ma dwa rodzaje użyteczności: podstawową i dodatkową. Użyteczność podstawowa jest wyrażona przez rzeczywiste właściwości produktu, tj. poddające się kwantyfikacji parametry techniczno-fizyczne, których jakość i zróżnicowanie decydują o lepszym lub gorszym zaspokojeniu potrzeby wchodzącej w zakres potrzeb życiowych, które uważa się za biologicznie i społecznie niezbędne. Użyteczność dodatkowa (komplementarna) produktu obejmuje zazwyczaj jego właściwości estetyczno-ergonomiczne, jak kolor, kształt, wymiary, funkcjonalność, wygoda użytkowania (np. przystosowanie do budowy somatycznej człowieka) itp. Te cechy produktu są zazwyczaj niemierzalne, a nawet dość trudno porównywalne, ale są one bardzo ważne, zwłaszcza przy zaspokajaniu potrzeb ponadpodstawowych czy luksusowych, które wiążą się z długofalową satysfakcją czy dobrobytem konsumenta, pojmowanym naturalnie w kontekście lansowanej jakości życia (np. ostentacyjnej konsumpcji), która w wielu krajach, a także i u nas, traktuje posiadanie dóbr luksusowych w kategoriach satysfakcji życiowej, sukcesu i prestiżu.
[J. Penc]
Zobacz również:
niezawodność produktu
,
wartość konsumencka
,
ostentacyjna konsumpcja
,
efekt demonstracji
|