Wizja firmy - corporate vision
opis wizerunku przedsiębiorstwa w stosunkowo odległej przyszłości przedstawiający wynik jego rozwoju (pozycję na rynku i w otoczeniu), przy założeniu możliwie najlepszych uwarunkowań i zgodnie z nadziejami oraz marzeniami jego kierownictwa. Wizja wyznacza punkt orientacyjny wskazujący stan, który kierownictwo ma nadzieję osiągnąć dzięki mądremu działaniu. Może być ona przewodnikiem wytyczającym poziom perspektywicznych aspiracji i kierunkowskazem dla planowania strategicznego.
Wizja nie może być budowana na podstawie nie sprawdzonych założeń i ,,pobożnych życzeń”. Powinna ona uwzględniać innowacyjność, środowisko konkurencyjne, sytuację w danej gałęzi przemysłu oraz specyfikę klientów, ich potrzeby i aspiracje. Zdaniem C. R. Hickmana i M. A. Silvy wizja powinna ,,tworzyć przyszłość na podstawie składania bieżących faktów, nadziei, marzeń, niebezpieczeństw i możliwości”. Powinna ona uwzględniać zachowanie firmy nacechowane przedsiębiorczością oraz wysokim poziomem aspiracji.
[J. Penc]
Zobacz również:
elementy strategii
|