Wrażliwość na zmiany - sensibility to change
podatność na zmiany; stopień i zakres reakcji organizacji na zmiany zachodzące w niej samej i w otoczeniu. Wrażliwość na zmiany jest atrybutem trwania i rozwoju każdej firmy, gdyż musi ona i powinna dążyć do harmonii z otoczeniem. Co więcej, warunkiem jej egzystencji i rozwoju jest właśnie dostosowanie swojej własnej zmienności do zmienności otoczenia, w którym ona funkcjonuje. Każda firma powinna dążyć do pewnego optimum wrażliwości; zarówno bowiem nadmierna wrażliwość, jak i zbyt mała podatność na zmiany są zjawiskiem negatywnym.
Wrażliwość na zmiany zależy od takich czynników, jak dynamika zmian w otoczeniu (w przemyśle) powodowana zmianami w technologii czy popycie, nasilenie się konkurencji (krajowej i zagranicznej), wzrost wymagań klientów, pojawienie się substytutów, faza rozwoju sektora itp. Szczególnie zaś ważnym czynnikiem jest stopień zależności firmy od otoczenia, czyli stopień jej spoistości organizacyjnej z otoczeniem. Im bardziej firma zależy od otoczenia, tym bardziej musi być na nie ,,otwarta” i tym bardziej musi być nastawiona na wzajemną współpracę, a więc musi się też odznaczać większą wrażliwością na zmiany w nim zachodzące. Jeśli to otoczenie jest zbyt stabilne, wrażliowść spada i maleje też podatność innowacyjna firmy.
[J. Penc]
Zobacz również:
skłonność do innowacji
,
zarządzanie zmianami
,
zarządzanie innowacyjne
|