Wzór idealnego menedżera - model of ideal manager
zespół norm i wyobrażeń funkcjonujących w świecie biznesu o wartościach (walorach), którymi powinien się wykazywać oraz zachowaniach, które winien realizować współczesny menedżer. Na podstawie badań dotyczących oczekiwań pracowników wobec przełożonego przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych idealny menedżer powinien (według W. F. Glucka):
być lojalnym, inspirować i kontaktować się z pracownikami,
być twórczym, optować za innowacjami, zachęcać do tego pracowników,
interesować się kwalifikacjami pracowników i pomagać przy ich podnoszeniu,
systematycznie sprawdzać, czy pracownicy właściwie wykonują polecenia,
starać się zrozumieć intencje pracowników i podejmowane przez nich decyzje,
stawiać potrzeby pracowników ponad swoje własne,
umieć decydować i wybierać szybko najwłaściwszy wariant decyzji bez jałowych dyskusji i pytania wszystkich o zdanie,
słuchać, co mówią pracownicy, nie lekceważyć ich opinii i sugestii,
skłaniać (mobilizować) pracowników do maksymalnych wysiłków, bez przesadnych nacisków,
interesować się ich osobistymi problemami, stawiając na pierwszym miejscu ich pracę w firmie,
być ,,reformowalnym”, elastycznym i podążać z duchem czasu,
zabiegać o szacunek podwładnych i podnosić swój autorytet.
[J. Penc]
Zobacz również:
menedżer
,
zarządzanie
,
funkcje zarządzania
|