samodzielny wydział (jednostka organizacyjna) mający możliwości oddzielnego rozliczania kosztów i przychodów ze sprzedaży. Wydziały rozliczane odrębnie przy kalkulacji zysków można stworzyć, przyjmując za podstawę następujące kryteria: 1) grupy produktów, 2) obszary sprzedaży, 3) grupy klientów i 4) kanały dystrybucji. W tym celu należy je wyposażyć w odpowiednie uprawnienia. Zdaniem H. J. Volmutha tworzenie centrów rynku zapewnia następujące korzyści:
lepszy system informacji;
silniejsze dążenie do osiągnięcia zysku;
przejście od sposobu myślenia nastawionego na obrót do myślenia nastawionego na zysk;
lepsze uświadomienie sobie przyczyny powstawania kosztów;
szybsze reagowanie na wykryte słabe strony przedsiębiorstwa;
lepsza motywacja dzięki osiąganiu sukcesów osobistych;
pewniejsze kierowanie dzięki dokładniejszym informacjom;
szybsze podejmowanie decyzji;
wyraźniejsze dowody efektywności;
silniejsze uzależnienie płac od osiągniętego zysku;
większa motywacja do podnoszenia kwalifikacji osób na stanowiskach kierowniczych.
Bilans płatniczy - zestawienie ogółu należności i zobowiązań zagranicznych kraju. Jest on sporządzany w wyrażeniu finansowym w okresach rocznych i obejmuje wszystkie...