Zarządzanie estetyczne - aesthetics management
system skoordynowanych i planowanych działań prowadzący do stworzenia i utrwalenia takiego wizerunku firmy, aby najlepiej odpowiadał on estetycznym oczekiwaniom i potrzebom klientów, pracowników, inwestorów, udziałowców i szerokiej opinii publicznej, a jej samej dostarczał korzyści płynących z lepszej komunikacji z otoczeniem i lepszej jej percepcji.
Tworzenie takiego wizerunku wymaga wielostronnych działań, a zwłaszcza szczególnej dbałości o ład wewnętrzny, porządek, wystrój wnętrz, jakość wyrobów i opakowania, wygląd personelu, kulturę zachowań itp., a więc jakiegoś zarządzania estetyką, gdyż pojęcie estetyki firmy odnosi się do ogółu wrażeń wizualnych, a to oznacza, że działania te powinny być skoordynowane.
Estetyczny wizerunek firmy ma duże znaczenie dla kształtowania jej tożsamości (corporate identity) a także osiągania przewagi wśród konkurencji. Dla wielu ludzi bowiem wrażenia estetyczne, jakich dostarcza zetknięcie się z firmą, są ważnymi wyznacznikami zachowań rynkowych. Jeśli są to wrażenia korzystne, przyjemne, ocena firmy zyskuje na wartości, jeśli jest odwrotnie jej reputacja ulega obniżeniu. Dlatego też estetyka jest stawiana przez nowoczesne firmy na czołowym miejscu w strategii ich działania.
[J. Penc]
|