Zarządzanie kosztami - cost management
konsekwentne, zespolone i programowane działania zmierzające do obniżki kosztów produkcji, projektowania, sprzedaży, dystrybucji i obsługi, aby jednostkowe koszty wytarzania były dostosowane do inflacji i miały tendencję zniżkową. Tylko bowiem takie ich kształtowanie może zapewnić przedsiębiorstwu sukces długookresowy i umożliwić sprostanie konkurencji.
Kierownictwo przedsiębiorstwa powinno dążyć do stałego obniżania kosztów poszczególnych wyrobów, a nie kierować się kosztami średnimi, które nie uwzględniają poważnych różnic między wyrobami. Znajomość rzeczywistych kosztów, a więc i struktury zysków według grup wyrobów jest bardzo pomocna w selekcji wyrobów, rynków i odbiorców z punktu widzenia rentowności. Ponadto umożliwia to lepsze zarządzanie przepływem gotówki i płynnością finansową.
[J. Penc]
Zobacz również:
koszty produkcji
|