Znaczenie marki - importance of brand
ważność marki jako instrumentu komunikowania się przedsiębiorstwa z nabywcami. Jest ona tym większa, im większa jest potrzeba wyróżnienia produktu spośród produktów konkurencyjnych oraz potrzeba jego identyfikacji. Znaczenie marki opiera się na wytworzeniu zaufania konsumenta do produktu i przedsiębiorstwa, które daną markę stosuje.
Dla konsumenta znaczenie marki wynika z następujących powodów:
dobre marki są łatwo identyfikowane, co sprawa, że zakupy stają się łatwiejsze;
marka ochrania konsumentów poprzez zapewnienie im stałej jakości nabywanego produktu;
marka zapewnia klientom porównywalną jakość bez względu na to, gdzie produkt jest nabywany;
marka dostarcza często satysfakcji psychologicznej a nawet podnosi prestiż nabywcy produktu;
firmy dbają o to, aby produkty markowe były stale udoskonalane jakościowo w celu zachowania silnej pozycji na rynku.
Dla producenta zaś znaczenie marki wynika z następujących względów:
marka umacnia pozycję firmy na rynku wobec pozycji produktów anonimowych;
marka usprawnia proces sprzedaży i sprzyja jego aktywizacji (zaufanie do produktu markowego);
marka pozwala na zróżnicowanie produktów i rozszerzenie oferowanej grupy produktów;
marka stymuluje powtarzalność sprzedaży dzięki preferowaniu oznaczonego nią produktu (brand preference) i ukształtowanie się wobec tego produktu lojalności nabywcy (brand loyalty);
promocja danej marki umożliwia kontrolę rynku.
[J. Penc]
Zobacz również:
strategia marki produktu
,
branding
|