Marketing relacji - relationship marketing
to koncepcja zarządzania i działania na rynku w zgodnej współpracy z innymi jego uczestnikami. Skuteczność rynkowa firmy zależy więc od nawiązania partnerskich stosunków z uczestnikami rynku. Marketing relacji (partnerski) odnosi się do zewnętrznych i wewnętrznych klientów organizacji. Sprzyja on wzrostowi wartości sprzedaży oraz obniżce kosztów działalności marketingowej. Marketing partnerski zakłada budowę związków i aliansów strategicznych z dostawcami, potencjalnymi konkurentami, bankami, producentami towarów komplementarnych, pośrednikami, klientami, itp. Najważniejszym celem w działalności przedsiębiorstwa staje się wówczas usatysfakcjonowanie klienta. Związki partnerskie mogą być tworzone:
1. wewnątrz przedsiębiorstwa między pracownikami i ich zespołami, zgodnie z koncepcją marketingową jego działalności,
2. na zewnątrz przedsiębiorstwa: między przedsiębiorstwem, a uczestnikami jego rynków (lokalnych, krajowych, międzynarodowych) tj. dostawcami, klientami, instytucjami finansowymi, prawnymi, kooperantami, przedsiębiorstwami usługowymi, konkurentami, z którymi mogą zawierać alianse strategiczne, ośrodkami władzy, organizacjami społecznymi (np. zawodowymi), instytucjami opiniotwórczymi (np. mass-media) oraz środowiskiem (działalność ekologiczna).
[Red.]
Zobacz również:
marketing partnerski
|