Marketing kompleksowej jakości - total quality marketing
koncepcja marketingu wywodząca się z nowoczesnego systemu zarządzania przez jakość. Wprowadza on nowe rozumienie jakości, której nie wyznaczają fizyczne cechy produktu ani jego techniczne, technologiczne i produkcyjne walory. Jest to pojęcie jakości, która ma zachwycić nabywcę, konsumenta i użytkownika. Odzwierciedla to określenie jakości jako pełnej zdolności do zaspokojeniu celu lub użycia, jakości ukierunkowanej na obecne i przyszłe potrzeby nabywców, a także jakości jako ogółu cech i właściwości produktu lub usługi, które zapewniają zdolność do zaspokajania istniejących lub pobudzonych potrzeb. J. M. Juran wskazuje, że jakość to najlepszy sposób uzyskiwania przewagi nad konkurentami, który może być osiągany dzięki planowaniu jakości, kontrolowaniu jakości i doskonaleniu jakości. Marketing kompleksowej jakości wymaga od przedsiębiorstw doskonałej znajomości potrzeb nabywców dla ich jak najlepszego zaspokajania, utrzymywania poziomu najwyższej jakości produktów i usług umożliwiającej osiąganie pozycji najlepszego przedsiębiorstwa w swej klasie wyrobów dzięki zapewnianiu nabywcom satysfakcji z ich użytkowania, przy uzyskiwaniu przewagi nad konkurentami. Marketing kompleksowej jakości wymaga, aby: nadawanie produktom wymaganej jakości zaczynało się od analizy potrzeb i wymagań klientów i kończyło się na postrzeganiu przez nich jakości, jakość była celem i sposobem każdego działania przedsiębiorstwa, jakość można zawsze jeszcze polepszyć, jakość nie kosztuje więcej niż produkt złej jakości, którego nie może nic już uratować, jakość jest zadaniem wszystkich pracowników. Korzyści marketingu kompleksowej jakości dobrze charakteryzuje opinia D. Beckhama: „uczestnicy rynku, którzy nie nauczą się języka polepszania jakości, produkcji i działania operacyjnego skończą jak dziurawe wiadro. Dni funkcjonalnego marketingu minęły bezpowrotnie. Nie możemy już dłużej myśleć o sobie wyłącznie w kategoriach poszukiwaczy rynku, specjalistów od reklamy, strategów. Musimy myśleć o sobie jako o jednostkach zaspokajających oczekiwania klientów – adwokatów klientów, znających się na całym procesie produkcji."
Zobacz również:
zarządzanie przez jakość
|