Marketing oświecony - enlightened marketing
stanowi połączenie: marketingu zorientowanego na konsumentów, marketingu innowacyjnego, marketingu wartości, marketingu misji. Marketing zorientowany na konsumentów oznacza, że podstawą działalności marketingowej przedsiębiorstwa jest widzenie konsumentów i koncentrowanie wszystkich wysiłków na zapewnieniu jak najlepszego zaspokajania ich potrzeb. Marketing innowacyjny świadczy o tym, że przedsiębiorstwo nieustannie dąży do wytwarzania najlepszych produktów i doskonalenia swej działalności marketingowej, stale szukając nowych możliwości i sposobów dostarczania coraz lepszych produktów i usług. Marketing wartości polega na przeznaczaniu wysokich nakładów na inwestowanie w zasoby służące do zwiększania wartości wytwarzanych produktów i wykonywanych usług. Marketing misji przedsiębiorstwa oznacza, że nie ogranicza się ona do sprzedawania produktów, lecz wyraża również społeczną rolę przedsiębiorstwa na rynku i jego społeczną odpowiedzialność, co pozwala pracownikom lepiej zrozumieć swoje cele i zadania, a menedżerowi ułatwia ukierunkowanie działalności przedsiębiorstwa. Zasadą społecznego marketingu, sformułowanego przez Ph. Kotlera, jest dążenie do równoczesnego zapewniania korzyści konsumentom i zysków przedsiębiorstwom. Społecznie zorientowany marketingowiec dąży do tworzenia produktów, które są nie tylko przyjemne, lecz także i zdrowe, bezpieczne i rzeczywiście korzystne dla konsumentów.
[T. Sztucki]
|