Marketing produktu - product marketing
znaczenie wytwarzania produktów, które w najwyższym stopniu zaspokajają – dzięki swej jakości i wysokim cechom użytkowym – istniejące potrzeby oraz budzą nowe, stwarza celowość tworzenia w większych przedsiębiorstwach produkcyjnych stanowiska menedżera produktu odpowiedzialnego za powstawanie koncepcji produktu i jego korzystną dla nabywców i przedsiębiorstwa realizację. Marketing produktu obejmuje: poznawanie potrzeb, aspiracji i preferencji nabywców, opracowanie koncepcji produktu, który możliwie w najwyższym stopniu te potrzeby i oczekiwania zaspokaja przy akceptowanym poziomie zysków i ryzyka. określanie dla tego produktu rynku docelowego, jego chłonności i perspektyw spodziewanej sprzedaży, przeprowadzanie testu rynkowego produktu, jego opakowania, ceny i promocji, zaprojektowanie cyklu życia produktu na rynku, opracowanie sposobów pozycjonowania produktu z punktu widzenia jego wartości, cech odbiorców oraz walorów i wymagań sprzedaży, wybór sposobów doprowadzania produktów do nabywców, podjęcie produkcji, wprowadzanie produktu na rynek, realizowanie programu promocji, kontrolowanie sprzedaży i dokonywanie zmian cyklu obiegu zgodnie z wymaganiami zaspokajania popytu i osiągania wysokości oczekiwanego zysku. Marketing produktu wymaga aby w przedsiębiorstwie za powodzenie każdego wyodrębnionego produktu lub strategicznej jednostki biznesu odpowiadał samodzielny kierownik lub menedżer produktu.
[T. Sztucki]
|