Marketing przyszłości - future marketing
nakreśla i wyznacza zespół trendów, zjawisk i czynników charakteryzujących spodziewane i oczekiwane zmiany, które z dużym prawdopodobieństwem wystąpią w możliwej do przewidzenia przyszłości. Do zjawisk tych należy: 1. wzrastające znaczenie informacji o rynku, nabywcach, produktach, usługach i konkurentach dla podejmowania trafnych decyzji przedsiębiorczych i konsumpcyjnych, 2. rozwój marketingu od lokalnego, krajowego do międzynarodowego i globalnego, 3. odejście od marketingu masowego do marketingu zindywidualizowanego i zróżnicowanego, 4. konieczność racjonalizacji marketingu i obniżania jego kosztów, 5. przechodzenie od potrzeb kupującego do zaspokajania jego pragnień, a także przechodzenie od konkurencji za pomocą cen do konkurencji poza cenowej, przede wszystkim dzięki atrakcyjności powiększonego produktu, jako wyraz i umiejętność wzbogacania metod i technik marketingu. Zdaniem M. Wilsona zmiany, jakie się dokonują w marketingu nie podważają jego koncepcji, orientacji oraz instrumentów, lecz nadają im znaczenie odpowiadające zmianom zachodzącym w biznesie, a zwłaszcza w biznesie międzynarodowym i globalnym. Pozostaje i nabiera jeszcze znaczenia odkrywanie i zaspokajanie potrzeb nabywców. Jednakże wymaga uwzględnienia dwóch występujących tendencji: 1. konieczności ciągłego różnicowania produktów i usług, wynikającej z daleko idącej indywidualizacji potrzeb oraz 2. potrzeby standaryzacji produktów jako odzwierciedlenia unifikacji potrzeb i sposobów ich zaspokajania przez nabywców na rynkach międzynarodowych. Zmienia się również postępowanie związane z uzyskiwaniem przewagi konkurencyjnej, ponieważ istnieją oczywiste granice konkurowania za pomocą cech wyróżniających produkt, jego rynkowe wyposażenie i promocję, których przekroczenie powoduje straty i nie zapewnia żadnych korzyści. Skuteczne i efektywne konkurowanie wymaga przede wszystkim wytwarzania i sprzedawania produktów najwyższej jakości i użyteczności dla nabywców, jak też pełnego wykorzystywania konstrukcji marketing-mix w ścisłej zgodności z realiami rynku. Istotę marketingu w procesach jego zmian, można zdefiniować jako: „strategiczne i zyskowne kreowanie oraz podtrzymywanie różnic w zaspokajaniu potrzeb nabywców w stosunku do konkurentów”.
[T. Sztucki]
|