Marketing usług turystycznych - turistical services marketing
powstanie i rozwój marketingu usług turystycznych jest wynikiem ukształtowania się rynku turystyki i konieczności coraz lepszego świadczenia związanych z nim usług dla zaspokajania rosnącego popytu. Na rozwój tego rynku złożyło się wiele przyczyn, a przede wszystkim wzrost gospodarczy rozwiniętych i rozwijających się krajów świata, jego ciekawość i dostępność dzięki zamożności ludzi i doskonaleniu środków technicznych komunikacji i łączności oraz procesy integracyjne i wzrost wzajemnych stosunków gospodarczych krajów i różnych regionów gospodarczych. O wyodrębnieniu się tej problematyki świadczy m. in. wyodrębnienie dyscypliny akademickiej w postaci wykładów marketingu turystycznego zapoczątkowanych w Europie w 1959 r. na Uniwersytecie w Bern w Szwajcarii. Zdaniem J. Altkorna, fundamentalne znaczenie dla marketingu usług turystycznych ma złożony charakter produktu. Nie mniej istotne są: silne oddziaływania nieekonomicznych zmiennych popytu, znaczna wrażliwość koniunktury, długość okresów niepełnej aktywności rynkowej konsumentów i sprzedawców. Występują również szczególne zasady zarządzania przedsiębiorstwami, wynikające z konieczności uwzględniania relacji kosztów stałych i zmiennych determinowanych przez sezonowość turystyki. Okoliczności te wpływają na segmentację rynku, wybór rynków docelowych, planowanie cykli życia usług turystycznych, politykę ich cen, doprowadzania do nabywców i promocję.
[T. Sztucki]
|