Mechanizm rynku - market mechanism
jest weryfikatorem trafności produkcji i ofert sprzedaży i działa w formie „głosowania pieniędzmi” przez nabywców, którzy kupując wyrażają swoją aprobatę dla produktów, bądź też, nie kupując – nie potwierdzają cech i wartości produktów do zaspokajania swych potrzeb. Mechanizm rynku pobudza aktywność, zaradność, odpowiedzialność i przedsiębiorczość oraz dążenie do odnoszenia sukcesów na rynku i jednocześnie wywołuje dynamizm gospodarki wymuszając oszczędne i efektywne wykorzystywanie zasobów. Mechanizm rynku przejawia się w działaniu osób, przedsiębiorstw oraz instytucji będących uczestnikami rynku, wzajemnie konkurujących o pozyskiwanie nabywców w warunkach działania niewidzialnej ręki rynku oraz prawa podaży i popytu.
Wyraża on też zależności przyczynowo-skutkowe jakie zachodzą między elementami rynku, tj. podażą, popytem a cenami zarówno w krótkich jak i długich okresach. Każdy element rynku, ulegając zmianom, wywiera jednocześnie wpływ na pozostałe elementy, a to oznacza, że dla mechanizmu rynkowego charakterystyczne są powtarzające się współzależności o charakterze dynamicznym. Ogniwem łączącym te współzależności są oczywiście ceny.
[T. Sztucki]
|