Analiza nowego produktu - New product analysis
wprowadzenie na rynek nowego produktu jest poważnym przedsięwzięciem, wymagającym zaangażowania dodatkowych zasobów finansowych i obciążonym znacznym ryzykiem niepewności. Postępowanie zgodnie z regułami marketingu, polega na poprzedzeniu analizą marketingową decyzji o produkcji nowego wyrobu. Analiza dotyczy oceny szans powodzenia na rynku, jakie będzie mieć nowy produkt u swych potencjalnych nabywców oraz prognozy wysokości jego sprzedaży w relacji do wysokości poniesionych kosztów. Analiza nowego produktu obejmuje: 1. ustalenie cech i wartości wyrobu, które może on zapewnić nabywcom, 2. porównanie tych cech i wartości z walorami dotychczas wytwarzanego produktu i wyrobami konkurentów, 3. określenie ceny produktu wynikającej z kalkulacji kosztów oraz porównywalnego poziomu cen rynkowych, 4. ustalenie możliwości wykorzystania dotychczasowych kanałów dystrybucji dla sprzedawania nowego produktu, 5. zaprojektowanie cyklu życia na rynku nowego produktu, 6. zanalizowanie zdolności produkcyjnych i sprzedażowych przedsiębiorstwa do zrealizowania zaprojektowanego cyklu jego obiegu na rynku, 7. przeprowadzenie testu rynkowego, 8. wprowadzenie zmian i uzupełnień elementów analizy wynikających z przeprowadzonego testu rynkowego.
[T. Sztucki]
|