Analiza potencjału przedsiębiorstwa - business potential analysis
analiza zasobów jakimi już dysponuje przedsiębiorstwo, a także alternatywnych lub dodatkowo dostępnych, a jeszcze nie wykorzystanych. Obejmuje produkty, procesy produkcji, badania rozwojowe, innowacje finanse, a także zaopatrzenie, system informacji i marketing. Badanie może obejmować:
1. w obszarze produktu:
cechy produktu z punktu widzenia zaspokajania potrzeb nabywców,
jakość produktów,
formy produktów
działania aktywizujące program produkcji;
2. w obszarze procesu produkcji:
struktura urządzeń produkcyjnych,
wyposażenie techniczne,
stopień modernizacji,
elastyczność wykorzystania urządzeń produkcyjnych,
jakość planowania i sterowania,
fazy wykańczania produktów;
3. w obszarze badań i rozwoju:
intensywność i skuteczność działań badawczych i rozwojowych,
know-how,
możliwości kooperacji dla powstawania nowych produktów;
4. w obszarze personalnym:
struktura wieku pracowników,
poziom wykształcenia,
posiadane umiejętności,
motywacja i chęć do pracy;
5. w obszarze finansowym:
wielkość kapitału własnego, nadwyżki finansowe,
możliwości finansowania za pomocą udziałów,
możliwości finansowania za pomocą pozyskania kapitału obcego.
Analiza potencjału dostarcza podstaw do rozwoju działalności podstawowej przedsiębiorstwa w najbardziej korzystnych i nie-wykorzystanych dziedzinach i rodzajach.
[T. Sztucki]
|