auditing menedżerski
dla lepszego poznania kwalifikacji i uzdolnień swych przyszłych menedżerów, przedsiębiorstwa przeprowadzają audity menedżerskie, to jest badanie umiejętności i zdolności kandydatów na menedżerów oraz możliwości harmonizowania ich osobistych celów i motywów z misją, celami i strategiami przedsiębiorstwa. Przyczynami, dla których przedsiębiorstwa przeprowadzają te badania są głównie: połączenia i przejęcia przedsiębiorstw, wyszukiwanie następców na kluczowe stanowiska, wzmacnianie potencjału ludzkiego, tworzenie nowej kultury przedsiębiorstwa, przekształcenia strukturalne, wprowadzanie marketingowej orientacji i strategii rynkowej, reorganizacje oraz dążenia do uniknięcia kryzysów i pokonania hamulców rozwoju. Procedura badawcza rozpoczyna się od ustalenia niezbędnych wymagań przyszłych menedżerów przez samo przedsiębiorstwo lub w we współdziałaniu z firmą konsultingową. Na tej podstawie przeprowadzane są wywiady czy też tzw. przesłuchania kandydatów odpowiadających, według wstępnej oceny, stawianym wymaganiom. Mimo częstych oporów niektórych przedsiębiorstw, powodowanych dosyć wysokimi kosztami stosowania tej metody, audity menedżerskie są z reguły mniej kosztowne od strat, jakie powodują niewłaściwi menedżerowie na najwyższych stanowiskach w przedsiębiorstwach.
|