Kapitał intelektualny - intellectual capital
niematerialne zasoby firmy. Może być mierzony różnicą między wartością rynkową a wartością księgową firmy. Kapitał intelektualny to zdolność firmy do transferu wiedzy i jej aplikacji, co w połączniu z kulturą organizacji powinno owocować możliwością tworzenia nowej woedzy na użytek własny i nnych firm. Kapitał intelektualny firmy tworzą jej pracownicy, ale również klienci i dostawcy, stosunki biznesowe, struktury i styl zarządzania organizacją oraz zdolnośćią jej do uczenia się i samoodnawiania. [Red.]
Kapitał intelektualny jest to suma istotnych dla funkcjonowania organizacji informacji i wiedzy, którą posiadają ludzie tworzący tę społeczność oraz przekształcają je w składniki wartości organizacji.
Kapitał intelektualny tworzą następujące czynniki:
• materialne – patenty, znaki handlowe, licencje projektowe, itd. (uznawane przez rachunkowość za wartości niematerialne),
• niematerialne (w potocznym słowa znaczeniu) – kapitał ludzki, wiedza, informacja, struktura i procesy organizacyjne..
[J. Kisielnicki]
|