Witamy, 28 czerwca 2024 r. Imieniny: Florentyny, Ligii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Międzykulturowa klasyfikacja konsumentów - Cross Cultural Consumer Clasification

Określana jako metoda 4C, jest badaniem ogólnoświatowym przeprowadzonym w 1986 r. przez firmę konsultingową Young & Rubicam. Tradycyjnie do określania grup docelowych stosowane są dane demograficzne (wiek, liczba dzieci), geograficzne (miejsce zamieszkania), ekonomiczne (np. dochód) i behavioralne (np. sposób dokonywania zakupów, częstotliwość używania i kupowania produktu, lojalność do marki). Badanie 4C łączy psychologię, socjologię i marketing. Zakłada, że wybory dokonywane przez konsumentów na całym świecie są wypadkową celów, jakie pragną oni osiągnąć, motywacji, jaka tym rządzi oraz wyznawanych systemów wartości. Zewnętrzny skutek tych wyborów, według tej metody, przejawia się w stylu życia, rodzaju pracy, zakupach i zainteresowaniach konsumentów. Ze względu na cechy psychiczne i wybory konsumenckie wyróżnia się w metodzie 4C siedem typów konsumentów:
I w potrzebie:
1. zrezygnowani, biedni,
2. walczący z biedą.
II Przeważająca średnia:
3. średnia krajowa,
4. aspirujący do sukcesu,
5. ludzie sukcesu.
III innowatorzy:
6. przejściowi/poszukujacy,
7. reformatorzy.
Badania wykazują, że dla zrezygnowanych biednych celem jest przeżycie, motywacja nie istnieje, a główną wartością jest utrzymanie stanu dotychczasowego. Celem walczących z biedą jest poprawa bytu, motywacją ucieczka od przygnębiających realiów, wartością nadzieja. Dla przedstawicieli średniej krajowej celem jest bezpieczeństwo, motywacją rodzina i przystosowanie się do norm społecznych, a wartością społeczna akceptacja. Dla ludzi żądnych sukcesu celem jest sukces, dążenie do niego i zdobycie wyższego statusu społecznego. Dla ludzi sukcesu celem jest osiągnięcie wysokiego statusu materialnego i społecznego. Poszukujący dążą do określenia siebie, własnej indywidualności, wartością jest samorealizacja i satysfakcja. Reformatorom przyświecają cele społeczne. Badania te, przeprowadzone dla Polski wskazują następujący rozkład procentowy: zrezygnowani i biedni 18%, walczący z biedą 8%, średnia krajowa 21%, żądni sukcesu 22%, człowiek sukcesu 15%, poszukujący 7%, reformatorzy 9%. Metoda 4C pozwala na ustalenie różnic występujących między tymi grupami w ich zachowaniach na rynku, rodzajów preferowanych zakupów, a także może być pomocna dla marketingu politycznego w odniesieniu do argumentacji wyborczej dostosowanej do przeważającej części elektoratu.
[T. Sztucki]



« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Bilans płatniczy - zestawienie ogółu należności i zobowiązań zagranicznych kraju. Jest on sporządzany w wyrażeniu finansowym w okresach rocznych i obejmuje wszystkie...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch