Czynniki wpływające na decyzje konsumenta - consumer decision factors
Na proces decyzji konsumenta wpływ ma pięć grup czynników. Pierwsza grupa to marketing-mix własnego przedsiębiorstwa, a więc oferta obejmująca produkty, ceny, sposoby doprowadzania produktów przez kanały dystrybucji oraz promocję. Druga grupa czynników wpływu to marketing-mix firm konkurencyjnych oferujących podobne i komplementarne produkty. Trzecia grupa to czynniki psychologiczne: potrzeby i motywy zakupu, percepcja, wiedza o rynku i produktach, cechy osobowości, postawy i system wyznawanych wartości. Czwarta grupa to czynniki społeczno-kulturowe: kultura, demografia, status socjalny, rodzaj gospodarstwa domowego i cykl życia rodziny, grupy odniesienia i liderzy opinii. Piąta grupa składa się z czynników sytuacyjnych to jest środowiska socjalnego i naturalnego, zadań i problemów oraz stanu obecnego i perspektyw zaspokajania potrzeb określonych poziomem dochodów i spodziewanymi zmianami osobistymi i w swym najbliższym otoczeniu. Znajomość tych czynników jest niezbędna dla ukształtowania przez przedsiębiorstwo zespołu marketingowych środków oddziaływania na rodzaj i przebieg decyzji nabywców.
[T. Sztucki]
|