Ery gospodarcze
1. Era produkcyjna związana z rewolucją przemysłową, wystąpiła w połowie XIX wieku w Europie i Ameryce. Charakteryzowała się powstaniem masowej produkcji, spadkiem kosztów wytwarzania, zwiększeniem dzięki temu dostępności wielu produktów licznym nabywcom i ukształtowaniem masowego popytu.
2. Era sprzedaży od lat dwudziestych XX wieku, aż do początku lat 50-tych, występująca w krajach gospodarczo rozwiniętych. Powstające trudności sprzedaży wszystkiego, co zdołano wyprodukować, zwróciły uwagę przedsiębiorców na znaczenie doprowadzania do sprzedaży. W przedsiębiorstwach tworzono działy sprzedaży, doskonalono sprzedaż osobistą i zaczęto stosować reklamę głównie w sklepach i w prasie.
3. Era marketingowa powstała w niejednakowym czasie w różnych krajach. Charakteryzuje się powstaniem orientacji na poznawanie i zaspokajanie potrzeb nabywców oraz innych orientacji marketingu, a także szerokim zakresem praktycznego stosowania zasad, metod i instrumentów marketingu.
4. Era społecznego marketingu występująca obecnie w krajach o wysokim poziomie gospodarczym. Jej cechą jest dążenie do działań harmonizujących wspólne interesy uczestników rynku, przy przestrzeganiu norm etyki i poczuciu społecznej odpowiedzialności za swe działania na rynku w stosunku do jego uczestników oraz postępowania wobec ochrony środowiska naturalnego.
[T. Sztucki]
|