Międzynarodowy kodeks badań marketingowych - International Code of Marketing Research Practice
Badania marketingowe dotyczą produktów i usług, lecz wymagają systematycznego poznawania opinii, zapatrywań i zachowań ludzi będących ich nabywcami, co wymaga fachowości, odpowiedzialności i przestrzegania etyki przez przeprowadzających te badania. Te właśnie względy stały się przyczyną powstania kodeksów badań marketingowych. Pierwszy, opublikowany w roku 1948, został opracowany przez Europejskie Towarzystwo Badania Opinii Publicznej i Rynku. W 1971 roku Międzynarodowa Izba Handlowa, reprezentująca międzynarodową społeczność marketingową, opublikowała kodeks międzynarodowy, który po znowelizowaniu przez te instytucje stał się od 1976 roku jednolitym międzynarodowym kodeksem, formułującym podstawowe zasady i postanowienia. Badania marketingowe zależą od zaufania publicznego – zaufania, że badania są prowadzone uczciwie, obiektywnie, bez niepożądanej ingerencji, że wolne są od nieprzyjemności dla osób udzielających informacji i że opierają się na życzliwej współpracy społeczeństwa. Każdy ma prawo oczekiwać, że przedsięwzięcie związane z badaniem marketingowym zapewnia jego prawo do prywatności. Informacje osobiste lub poufne, przekazane w czasie badań marketingowych, nie mogą zostać ujawnione bez zgody osoby badanej i mogą być wykorzystane tylko do celów badań marketingowych. Badania muszą być prowadzone zgodnie z przyjętymi zasadami uczciwej konkurencji i na wysokim poziomie technicznym. Należy dołożyć szczególnych starań przy prowadzeniu wywiadów z dziećmi. Musi być przed tym uzyskana zgoda rodziców, opiekuna lub osoby odpowiedzialnej za dziecko na podstawie szczegółowego opisu celu i sposobu przeprowadzenia badania. Nie wolno: podawać jakiejś działalności za badanie marketingowe, jeśli nim nie jest; sporządzać list, rejestrów lub tworzyć banki danych dla celów nie będących badaniami marketingowymi; stosować szpiegostwo przemysłowe lub handlowe; zbierać informacji dla oceny zdolności kredytowej, ściągania długów lub stosowania promocji. Wyniki badań i dane z marketingowego przedsięwzięcia stanowią własność klienta. Techniki i metody badawcze (włącznie z programami komputerowymi) wykorzystywane w badaniu marketingowym, nie stają się własnością klienta i nie mogą być przez niego wykorzystywane. Raporty i inne zarejestrowane dane mogą być wykorzystywane wyłącznie przez klienta i jego konsultantów.
|